jak dbać o automatyczna skrzynie biegów

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów, aby zachowała swoją żywotność?

Rynek motoryzacyjny trudno przyjmuje nowości, a jeśli połączyć to z polskim charakterem kierowców, wprowadzanie zmian może być niezwykle skomplikowane. Automatyczne skrzynie biegów jeszcze niedawno miały samych przeciwników, którzy uważali, że są to bardzo wadliwe sprzęty. Od niedawna jednak ten trend się zmienia, a ten rodzaj skrzyni biegów znajduje swoje zastosowanie w przeróżnych modelach w każdym z segmentów cenowych. Warto więc wiedzieć, jak o nią dbać, aby zachowała swoją żywotność.

Jak ważna jest wymiana oleju?

Automatyczne skrzynie biegów nie mogą działać poprawnie, jeśli wymiana oleju nie będzie wystarczająco częsta i regularna. To zadaniem oleju jest odprowadzanie ciepła od pracujących elementów, dzięki czemu całe urządzenie się nie przegrzewa.

Ważne jest ciśnienie znajdującego się w środku oleju, gdyż bez tego nie spełni swojego zadania. Powinien być on dopasowany do danej przekładni, co można zrobić oczywiście samemu, choć warto postawić na serwis automatycznych skrzyń biegów, który w tym pomoże.

Bardzo często zdarza się, że producent nowego samochodu oferuje, że wymiana oleju nie jest konieczna, jednak to polityka skierowana specjalnie do osób, które nie mają o tym pojęcia i będą zadowolone z obniżonych kosztów. Tak naprawdę każda automatyczna skrzynia biegów musi mieć wymieniany olej przynajmniej raz na 50-60 tys. km przebiegu, gdyż w innym wypadku szybko będzie czekała nas duża naprawa.

Jakich błędów eksploatacyjnych należy unikać?

Jednym z najczęstszych błędów, które niedoświadczeni kierowcy popełniają, jest zapomnienie o konieczności całkowitego zatrzymania samochodu i wciśnięcia hamulca przed zmianą trybów skrzyni biegów. Szczególnie szkodliwe dla sprzętu może okazać się zmiana z „D” na „P”, jak i na odwrót, gdyż działają wtedy niezwykle duże siły, które mogą poważnie uszkodzić podzespoły.

Kolejnym z błędów, które są bardzo częste, jest przełączanie skrzyni w tryb „N”, gdy stoimy w korku, hamujemy bądź zjeżdżamy ze wzniesień. Takie działanie powoduje powstanie luzów na elementach wielowypustach, które łączą elementy przekładni hydrokinetycznej. Jednocześnie stosowanie tego trybu podczas jazdy może skutkować przegrzaniem się automatycznej skrzyni biegów, a to z kolei będzie przyczyną dużych kosztów naprawy.

Bardzo ważne, aby być bardzo ostrożnym przy utknięciu w piasku bądź śniegu, gdyż automatyczne skrzynie biegów nie zdają się w przypadku rozbujania auta „na kołyskę”. Próba zrobienia tego skończy się silnym i niebezpiecznym naprężeniem całego układu, czego efektem może być jego uszkodzenie.

Jak widać, istnieje wiele rzeczy, których trzeba unikać, gdy chcemy zadbać o automatyczną skrzynię biegów. Jeśli jednak problem się już pojawił, warto zajrzeć do renomowanych serwisów, które profesjonalnie pomogą w zminimalizowaniu szkód i zapewnieniu pełni sprawności pojazdu.